Er zijn verschillende manieren waarop een persoon zich kan ontdoen van een naamloze vennootschap waarvan hij de oprichter is. Met name LLC kan worden verkocht. Maar het bedrijf kan problemen hebben die het actief onaantrekkelijk maken voor potentiële kopers. De meest gebruikelijke keuze in dit geval is de liquidatie van de LLC.

De vraag rijst: hoe een LLC te sluiten? Het proces is niet eenvoudig en duurt enkele maanden. Het is belangrijk om te begrijpen dat het mogelijk is om een ​​bedrijf zowel gedwongen als vrijwillig te liquideren. Laten we de laatste optie eens nader bekijken.

Vrijwillige liquidatie van LLC

Om een ​​organisatie waarvan u de oprichter bent, op eigen initiatief te sluiten, zijn de volgende stappen nodig:

  • Notulen maken van de algemene vergadering van deelnemers.
  • Breng de belastingdienst op de hoogte van uw voornemen om de LLC te sluiten.
  • Plaats een bericht in de media.
  • Informeer schuldeisers.
  • Ontsla werknemers en meld de sluiting aan de dienst voor arbeidsvoorziening.
  • Meld de online kassa af, sluit de lopende rekening.
  • Dien een tussentijdse en liquidatiebalans in bij de Belastingdienst.
  • Dien een pakket documenten voor afsluiting in bij de belastingdienst.
  • Om de documenten aan het archief te overhandigen, om het zegel te vernietigen.

Overweeg de procedure voor het liquideren van een LLC in meer detail. Een naamloze vennootschap kan meerdere leden hebben. Om deze reden wordt de liquidatie van de LLC uitgevoerd door een algemeen besluit. Bovendien moet het met eenparigheid van stemmen worden aangenomen op de algemene vergadering.

Het besluit tot liquidatie van een BV met één oprichter wordt ingevuld volgens het model. Het moet een vereffeningscommissie of een vereffenaar aanstellen, de procedure en de modaliteiten van de vereffening vaststellen in overeenstemming met de wet. Het document moet in twee exemplaren worden afgedrukt.

Het protocol voor de liquidatie van een LLC is niet wettelijk uniform. Dit betekent dat de vorm van het document door het bedrijf zelf kan worden ontwikkeld. Wel zijn er aanbevelingen voor het opstellen van een in de praktijk ontwikkeld protocol. In het document moet met name worden vermeld:

  • Ontmoetingsdatum.
  • Bedrijfsnaam.
  • Namen deelnemers.
  • Vergadering agenda.
  • Reden liquidatie.
  • Deadline voor liquidatie.
  • Beslissing over de benoeming van een vereffenaar.
  • naam van de vereffenaar.
  • Handtekeningen van alle deelnemers.
  • Organisatie zegel.

In sommige gevallen hoeft het protocol niet notarieel te worden bekrachtigd. Hiervoor moet het charter van de LLC echter aangeven dat de authenticiteit van de liquidatiebeslissing wordt bevestigd door de aanwezigheid van handtekeningen van alle deelnemers aan het bedrijf.

Wie aanstellen als vereffenaar

Technisch gezien kan dit iedereen zijn die bij besluit van de organisatie in deze functie is benoemd. In het bijzonder kan de oprichter zelf als vereffenaar optreden. Als hij echter ook de functie en directeur van het bedrijf bekleedt, moet u eerst stoppen.

fiscaal bericht

Het is noodzakelijk om de belastingdienst binnen drie dagen na de datum van ondertekening van het besluit op de hoogte te stellen van het voornemen om de LLC te liquideren. Daarom is het beter om niet te haasten met het noteren van de datum in het document. Eerst moet u een aanvraag R150016 voorbereiden . Het document moet worden gewaarmerkt door een notaris.

De vereffenaar ondertekent het verzoekschrift. Tijdens een bezoek aan een notaris moet hij een paspoort en originele samenstellende documenten bij zich hebben.

Wat zit er in het documentenpakket:

  • De nieuwste versie van de statuten van LLC.
  • Akte van oprichting.
  • TIN-certificaat.
  • Notulen van het besluit tot vereffening en benoeming van een vereffenaar.

U kunt een aanvraag indienen zonder naar een notaris te gaan. Hiervoor moet u het document online opsturen via de website van de overheidsdiensten of de Federale Belastingdienst. Om de aanvraag te bevestigen, heeft de vereffenaar echter een elektronische gekwalificeerde handtekening nodig.

Samen met de aanvraag moet het originele protocol van het besluit tot vereffening en de benoeming van een vereffenaar naar de Belastingdienst worden gestuurd. Het is belangrijk om te benadrukken dat het noodzakelijk is om documenten in te dienen bij de belastingdienst die eerder de procedure voor het registreren van een LLC heeft uitgevoerd.

Over vijf dagen ontvangt de oprichter een registratieblad van het Unified State Register of Legal Entities, waarin wordt bevestigd dat de organisatie in liquidatie is.

Persbericht en kennisgeving aan schuldeisers

De volgende stap is het publiceren van een bericht over de sluiting van de LLC in het Bulletin of State Registration. U moet zich registreren op de mediawebsite, waarbij u aangeeft:

  • VOOR-EN ACHTERNAAM;
  • Log in;
  • adres;
  • telefoon;
  • BLIK.

Na registratie moet u een aanvraagformulier invullen voor de publicatie van een bericht en dit bijvoegen:

  • Volmacht in de vorm van een “Bulletin”.
  • Begeleidende brief.
  • Een kopie van het registratieblad van het Unified State Register of Legal Entities.

Om documenten te uploaden via uw persoonlijke account, heeft u een elektronische kwalificatiehandtekening nodig. Het is belangrijk dat het specifiek aan de vereffenaar wordt afgegeven. Bij het ontbreken van een dergelijke handtekening zal het documentenpakket persoonlijk bij de redactie moeten worden afgegeven.

Na het indienen van de documenten, ontvangt u een betalingsbewijs. U kunt betalen met een betaalrekening, met pin of contant.

Het Bulletin verschijnt om de zeven dagen. Wij raden u aan om u vooraf op de hoogte te stellen van  het schema .

Binnen twee maanden vanaf de datum van publicatie van de nota over de liquidatie van de LLC kunnen schuldeisers contact met u opnemen en vorderingen indienen.

U moet ook een kennisgeving van liquidatie indienen bij de Fed. Hiervoor is registratie vereist. Vanaf uw persoonlijke rekening kunt u de publicatie betalen en een liquidatieverklaring publiceren.

Bovendien is het noodzakelijk om alle schuldeisers schriftelijk op de hoogte te stellen van het voornemen om de LLC te sluiten. Dit is belangrijk voor het geval de bedrijven waarmee u heeft samengewerkt de “Herald” niet zien.

Schuldeisers zijn rechtspersonen aan wie u geld schuldig bent. Bijvoorbeeld een leverancier die een voorschot heeft ontvangen, maar niet de volledige kostprijs van de goederen.

De makkelijkste manier is om een ​​ontvangstbevestiging te sturen naar de schuldeisers. Je kunt het in elke vorm samenstellen. Als u zeker weet dat de LLC geen schuldeisers heeft op het moment van vereffening, hoeft u geen schriftelijke kennisgevingen op te stellen. Maar publicatie in de media blijft nodig.

Ontslag van medewerkers

Het is belangrijk om te begrijpen dat u werknemers niet “op een dag” zult kunnen ontslaan. Ze moeten allemaal twee maanden voor het ontslag worden gewaarschuwd voor de aanstaande liquidatie van het bedrijf. De melding moet schriftelijk zijn. Iedere individuele medewerker dient deze te lezen en te bevestigen door het document te ondertekenen.

Bovendien is het noodzakelijk om minstens twee maanden voor het ontslag van werknemers de dienst voor arbeidsvoorziening op de hoogte te stellen. Zo’n melding wordt ingevuld volgens een speciaal  sjabloon . De aanvraag wordt verzonden naar het arbeidsbureau op de plaats van registratie van de LLC.

Om het ontslag van een werknemer te formaliseren, zijn een bestelling en een nota-berekening vereist. Het is noodzakelijk om in het werkboek aan te geven dat de beëindiging van de arbeidsovereenkomst wordt uitgevoerd in overeenstemming met paragraaf 1 van deel 1 van artikel 81 van de arbeidswet van de Russische Federatie (bij liquidatie van het bedrijf). In overeenstemming met de wet kunt u met een dergelijke reden zelfs werknemers ontslaan die op vakantie, met ziekteverlof of met zwangerschapsverlof zijn.

Ontheemde werknemers moeten worden gegeven:

  • Arbeidsregistratie of informatie over werkactiviteit.
  • Bewijs van inkomsten voor het huidige en twee voorgaande jaren.
  • Certificaat van inkomsten en belastingbedragen van een persoon voor het lopende jaar.
  • Uittreksel uit SZV-STAZH.
  • Uittreksel SZV-M van de afgelopen maand.
  • Een uittreksel uit het register DSV-3, indien voor de werknemer extra pensioenpremies zijn afgedragen.
  • Een kopie van sectie 3 van het RSV-rapport van het laatste kwartaal.

Voor werknemers moet u rapporten indienen bij het belasting- en sociaal fonds van Rusland. De in de documenten vermelde verzekeringspremies moeten betaald worden binnen de 15 kalenderdagen vanaf de datum van indiening van de afrekeningen.

Het sluiten van een lopende rekening

In de volgende fase moet u de online kassa afmelden en de lopende rekening sluiten.

U kunt een verzoek tot uitschrijving van de kassa indienen bij de Belastingdienst door er een rapport van de sluiting van de fiscale accumulator aan toe te voegen. Dit artikel is echter niet verplicht. De Belastingdienst schrijft de kassa in ieder geval uit na aanmelding van de beëindiging van de ondernemingsactiviteiten.

De betaalrekening wordt afgesloten bij de bank waarmee u samenwerkte. Om dit te doen, moet u een aanvraag indienen bij een financiële instelling.

Fondsen kunnen op het saldo op de lopende rekening blijven staan. Ze kunnen worden gebruikt om schulden aan schuldeisers terug te betalen.

Is het mogelijk om een ​​LLC met schulden te sluiten? Nee. Als er niet genoeg geld is om af te betalen, kan de liquidatiecommissie het eigendom van de LLC op een veiling verkopen. Als de schuld te groot is en de onderneming deze niet kan betalen, heeft de vereffenaar het recht om een ​​faillissementsprocedure in te leiden.

Liquidatie saldo

Er is een tussentijdse liquidatiebalans en een definitieve. De balans bij liquidatie van een LLC bevat informatie over het eigendom van het bedrijf, de eisen van tegenpartijen van crediteuren en de resultaten van hun overweging.

Er is geen bijzondere vorm van tussentijdse liquidatiebalans. Het belangrijkste is dat het document alle hierboven aangegeven informatie weergeeft. De tussentijdse liquidatiebalans wordt bij besluit goedgekeurd. Bij het opstellen ervan is het van belang er rekening mee te houden dat de datum van het besluit moet samenvallen met de datum van opmaak van de tussentijdse liquidatiebalans zelf.

Tegelijkertijd is de beschikking geen bindend document voor de Belastingdienst. Het bureau dient echter op de hoogte te zijn van het feit dat de tussentijdse liquidatiebalans is goedgekeurd.

Documenten indienen bij de belastingdienst

Het definitieve pakket documenten dat de vereffenaar naar de federale belastingdienst moet sturen, is als volgt:

  • Tussentijdse liquidatiebalans.
  • Aanvraag formulier P15016 met redencode “4 – Opstellen tussentijdse liquidatiebalans.”
  • Protocol tot goedkeuring van de tussentijdse liquidatiebalans.
  • Laatste belastingaangiftes. De vorm van het document is afhankelijk van het belastingstelsel dat u eerder hebt gekozen.
  • Aanvraag op formulier P15016 met redencode “7 – voltooiing van de vereffening van de rechtspersoon.”
  • Definitieve liquidatiebalans.
  • Besluit tot goedkeuring van de liquidatiebalans.
  • Ontvangst van betaling van de staatsplicht voor het sluiten van de LLC (niet vereist als de documenten elektronisch worden ingediend en ondertekend door de ECP).

Na ontvangst van de documenten geeft de belastingdienst een ontvangstbewijs af aan de vereffenaar, waarop de voorlopige datum van de beslissing wordt vermeld. Gemiddeld duurt het proces vijf werkdagen vanaf de datum van indiening van documenten. Daarna wordt een attest van beëindiging van de activiteit en een bericht van uitschrijving afgeleverd.

Laatste stadium

Documenten die in de loop van haar activiteiten in de onderneming zijn verschenen, moeten worden gearchiveerd. We hebben het over papieren die betrekking hebben op de arbeidsactiviteit van werknemers. Het is met name noodzakelijk om te archiveren:

  • Bevelen over personeel, over toelating, over ontslag, over overplaatsing, over promotie.
  • Arbeidsovereenkomsten, arbeidsovereenkomsten met natuurlijke personen, handelt jegens hen.
  • Persoonlijke kaarten T-2.
  • Persoonlijke rekeningen of loonlijsten.
  • Originelen van persoonlijke documenten die werknemers niet hebben meegenomen (werkboeken, diploma’s).
  • Eventuele ongevallenverzekeringen voor werknemers.

Om ervoor te zorgen dat de documenten correct worden gearchiveerd, moet u het charter van de LLC, besluiten, protocollen over de oprichting en liquidatie van de organisatie, adreswijziging, enz. Voorleggen, evenals certificaten van PSRN, TIN, KPP , Unified State Register van rechtspersonen.

Er zijn geen speciale vereisten voor de vernietiging van het zegel. Dit moet echter gebeuren zodat oplichters het zegel in de toekomst niet meer gebruiken. Controleer of het afdrukoppervlak beschadigd is.

LLC liquidatieperiode

Een bedrijf sluiten doe je niet in een paar dagen. Alle bovenstaande stappen kosten tijd. En hun implementatietijd wordt soms berekend in maanden. Idealiter heeft u minimaal twee maanden nodig om een ​​LLC te liquideren, aangezien dit de periode is die nodig is om werknemers op de hoogte te stellen van het ontslag. Schuldeisers hebben dezelfde hoeveelheid tijd om vorderingen in te dienen nadat de kennisgeving is gepubliceerd in het Staatsregistratieblad.

In de praktijk duurt het doorlopen van alle fasen ongeveer 3-4 maanden. Gedurende deze tijd kunt u zorgvuldig en zonder haast alle noodzakelijke procedures uitvoeren.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here